21.2.06

好一朵美麗的馬來歌

Itu hari, gua sama gua mya kawan pigi makan saper kat satu restoran ala-melayu somewhere at kajang, kita olang pun berbual sama itu weitres. Tiba2, gua mya kawan Ah Hock tanya itu weitres tempat itu ada olang India and olang cina mali boh. So, lepas itu weitres pigi, gua kasi perli dia-lah. Why maleysia mya olang, espesiali itu olang politik huh, bila cakap, balik-balik mesti guna itu ton 'berbilang kaum'. Ini malay style mya restoran, mestilah banyak malay, y mau tanya dia india and cina ada datang boh? Tiok boh? Ok, anyway, ini cerita takde banyak kaitan dengan hari ini mya topik. Ordo sama-sama Melayu.

Ekceli, hari ini, gua mau share nyan u olang beberapa lagu melayu yang gua suka. Ordo gua memang Chinese wenhua mya 'fence' (Cantonese), but, gua jugak ada ekprisi-egg itu sedap mya lagu melayu. Ekspesiali hoh, some of the Indonesia mya slow rock. Veli ada 'weidao'.

Kalo lu ialah gua mya blog mya 'fence', tentu lu tahu itu first blog hoh, gua ada mentioned tentang one lagu -- Berhenti Berharap. That's one of the indonesia mya rock mya lagu which gua suka mya. Hey-leh band mya nama si Sheila on Seven. (Sorry, gua mya tulisan mula campur-campur dengan sikit dialek Hokkien, sebab akhir-akhir ni, silalu pigi itu PenangHokkien mya pok-kas). So, back kepada cerita. Tadi gua cakap, gua suka sama itu Indonesian mya band. Ekceli ada dua band, satu ialah Sheila on Seven-loh, enade ialah Peter Pan.

If u pernah dengar itu Chyi Chin mya Sophia, ekceli dia kaver Itu Sheila on Seven mya lagu - Sephia. Dari lagu ini-lah, gua mula kenal SO7. Lu tentu ingat gua dengar itu Chyi Chin mya lagu first, tiok boh? WRONG! Long before Chyi Chin start kaver itu Sephia, gua sudah pernah dengar SO7 mya versi. Just that, lepas Chyi Chin nyanyi itu Sophia, baru gua ada malumat untuk track itu penyanyi asal and diskever that itu Sephia mya penyanyi is SO7.

Itu masa, Kazaa masih 'heng'. So, gua guna Kazaa download liao beberapa SO7 mya song. Most quite sedap. Kalo lu ada tengok itu Malaysian Idol, 1st sizen, itu Saiful nyanyi mya 'Melompat Tinggi what-what' and 2nd sizen, Nita kat MI fai-ne nyanyi mya 'Berhenti Berharap', semua ialah SO7 mya lagu. SO7 itu rock band, tapi, lagu mya style bukan bising sangat. Ada bising sikit-sikit-lah. Gua suka dia mya lead mya suara - chinese panggil 'cangsang', but, english have to say 'seksi'. Lembing ngan perisai*1, right?

Then hoh, enade ialah Wendy mya 'pain-you' -- Peter Pan. Balu-balu ini, macam ada datang Maleisia buat konsert. Paling terkenal mya lagu ialah Mungkin Nanti and Ada Apa Denganmu. Itu TV ada siar dia mya lagu baru, tapi gua dah lupa taite. Sayang sekali, gua tak tau upload song to de blog. Abo-hoh, can share ngan u olang. So, kalo u olang ada minat, boleh pigi cari dengar tengok-tengok.

Oh, ada satu lagi. Maleisia mya OAG. Lagu like Akustatik, Biru pun ada sedap. Ada apa lagi hah? Ning Baizura pun sedap. Dia mya latest mya album, gua ada kopi ngan gua mya fren, veli nice jugak.

Ok, finally, gua mau sum up this artikel liao. Bilo is sam of mai feivered mya lagu melayu, ofkors selain yang sudah mentioned di atas: erti cinta-standing in the eyes on de world-belaian jiwa-di akhir garisan-layar impian-kau ilhamku-januari-kau segalanya-janji manismu-bintang hati. Ordo beberapa yang last itu, dah lama tak dengar.

Ok, sekian, trima kasi.


*1 chinese: maodun

Labels: ,

7 Comments:

Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

好痛苦,老板在附近,我一直忍住笑,哈哈哈哈哈哈哈哈哈

8/05/2006 11:01:00 am  
Blogger W said...

獨樂樂不如眾樂樂﹐騙他(或她)一起看﹐弄到他也上癮不就可以了嗎﹖

以後﹐你們倆就可以放肆地在 OFIS 哮了嘍﹗

8/05/2006 01:01:00 pm  
Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

老板是makan pisang长大的,只懂cengkerik文(也不见得很好,哼!)谁要和他分享啊,哼!
我自己开心就好,嘻嘻

8/07/2006 10:08:00 am  
Blogger W said...

你的老闆是馬來人嗎﹖

中又不行﹐英又不了﹐肯定是老財主﹐哈哈﹗小心哦﹐這種‘員外型’的老闆最喜歡對女員工毛手毛腳﹐哈哈﹗

8/07/2006 03:36:00 pm  
Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

他的马来文更死,都不懂他怎么当老板的
他很怕老婆,不敢乱来的,哎,他老婆要来我们公司上班了,我以后不能在opit blogging了,哎哎哎

8/07/2006 09:14:00 pm  
Blogger KJ Lim said...

peng you ah, gua punya mata sudah pening-pening belum habis baca you punya pok-kas. wa lau ei...hokkien + english + melayu + mandarin punya pok-kas pening looooooooo.

1/24/2007 05:52:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Maklumlah, ini Malaysia, berbilang kaum-mah, mesti kena tulis satu artikel yang boleh mewakili kita mya budaya one, right boh?

Peng-U, ini taklah bunyi, bukan pokkas, ini sandra BU-LOG-lah!

1/26/2007 03:49:00 pm  

Post a Comment

<< Home