27.2.07

遺失的美好

我有一個新加坡姑姑﹐顧名思義是嫁到新加坡去的姑姑 。這新加坡姑姑鮮少回鄉﹐只有逢年過節﹑婚喪喜慶﹐才會回來轉幾圈 。新加坡姑姑有一兒兩女﹐每次回鄉﹐都是小兒子陪伴在旁﹔但前年祖母過世時﹐二女兒也有回來一趟 。至於我那大老表姐﹐不知不覺也有二十幾年沒見面了 。

今年農曆新年﹐姑姑沒回來﹐反倒派了久違的老大表姐 “代母回鄉” 。空白了二十多年的歲月﹐沒有太多東西可以聊﹐所以﹐稍微展望了未來後﹐老人們便自然而然走回時光隧道 。

聊著聊著﹐老爸忽然說有大老表姐小時候的照片 。然後﹐就跑到房間﹐拎了一本老得可以的相簿出來﹔隨即翻開相簿﹐在上面指指劃劃 。老實說﹐在這世界上活了 “二十多個年頭” ﹐我還真沒看過自己小時候的模樣﹐也以為我小時候不流行拍照﹐或是根本沒有臉可言 。要不是上回外婆過世時﹐在表妹做的 scrapbook 看到幾張 “稍微懂事” 的照片後﹐老爸和堂姐借題發揮﹐我也不曉得原來我有好些小時候的照片被 “外人” 收留 。當時﹐老爸說﹐他其實有很多我小時候的照片﹐我雖然很想看﹐卻不好意思開口 (本人個性比較害羞﹐哈哈﹗)﹐所以﹐之後也不了了之 。

直到這次大老表姐大駕光臨﹐我才終於看到自己超級小時候的衰樣 。太久沒見面﹐有點陌生﹐若非高人指點﹐我還真認不出來 。難得逮到機會﹐我趕緊跟老爸借了整本相簿﹐拿去阿芳的託兒所掃瞄 (Terima kasih, wahai Cik Kuda!)

終於﹐我小時候的照片又回到 “主人” 懷裡了﹐雖然只是 soft copy﹐但是我已覺得夫復何求 。這算是我近些年來收到的最好的 “禮物” 之一 。 誰說回鄉過年很無聊﹖我倒覺得﹐我的還挺不錯的﹗

Labels: ,

14 Comments:

Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

eh, masa kecik, lu manyak leng-chai lor
no wonder gua mya kak selalu tanya lu sikalang leng-chai kah? hehe~~

gua tak ala gambar kecik langsung, gua hanya ala satu keping gambar dgn kak, abang dan mak libih kurang umur 5

2/27/2007 10:46:00 am  
Anonymous 建杰 said...

哇!靓仔!

2/27/2007 01:56:00 pm  
Blogger 碧绿荷塘 said...

真的是很靓仔!
难怪你现在不让我们看你的庐山真面目。
嘻嘻……

2/27/2007 05:06:00 pm  
Blogger Way said...

三位有眼光的帥哥辣妹們,哪裡看得出 “靓仔” 啦?看過我 "lushan" 的人,如果不小心看到這些留言,要嘛上吐下泄,週身不舒服;要嘛一定感慨 “小時了了!”

“靓仔” 這兩個字,現在的我是不太敢承認;說我小時候 “可愛” ,應該還可以接受,哈哈哈哈哈哈哈!

So, juruterbang, macam mana lu jawab soalan kakak lu itu? Dulu, gua ingat gua langsung takla masa kecik mya gambar. Out of sudden, baru gua tahu olang lain ada simpan banyak. Mungkin lu mya saudara-mara pun ala simpan lu kecik mya gambar, tapi, lu takla tau saja.

Gula-gula perisa pudina, lu jangan pura-pura loh, itu hari lu dah nampak gua mya "betoi-betoi" mya gambar liao, bukan? Lu tau gua takla kasi tengok sebab gua tak mau menakutkan budak-budak kecik mah. Mungkin bulan tujuh nanti, gua akan tampal besar-besar as a header?!

2/27/2007 06:10:00 pm  
Blogger BloodDoc said...

eh, lu masih lagi manyak sama macam kecik dulu wor...
sama ada leng chai atau tidak, itu gua tunggu lain hari baru komen lah..

2/27/2007 09:32:00 pm  
Blogger awan said...

原來那天問我家有沒有掃瞄器就是這麼一回事呵。
小時候很可愛,大了,從五官還可認得出模樣,其實沒變太多。

2/27/2007 09:56:00 pm  
Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

eh, gambar yg ketiga tu macam sikalang mya muka-lah, rasa-rasa awan dan BD pun ala pandangan yg sama ...

sahabat anjing way, yg paling sedih ialah gua tak ala saudara-mara yg rapat lor ~.~

2/27/2007 11:57:00 pm  
Blogger bump. said...

haha i also the 1st times seen those pics.

2/28/2007 09:54:00 am  
Blogger Way said...

還是 BloodDoc 說話 “實在” ,哈哈!

是啊,阿晚,近水樓台先得 SCAN 嘛!

Kesian tujuh empat tujuh, hidup sebatang kara, takde saudara mara, boifren pula bena tak bena, asyik buat tak tau, HAHAHA! I tot gambar ketiga pun serupa dengan gembar kedua dan gambar pertama, bukan meh?

怎麼大家都覺得好認,我卻覺得 “他” 好像是另一個小孩;可能是我自己很少照鏡子看自己的樣子吧!

BUMP, dajie once told me that I got some "small-picture" at your house also. Next time must borrow to scan also. Don't charge me arhh, oledi "pokkai".

2/28/2007 10:48:00 am  
Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

tak lor, gambar ketiga paling serupa, tapi gambar kedua paling kacak! eh, gua olang cakap benar jugak, gua olang cakap gambar kecik lu kacak, tak comment tentang masa dewasa pula, kikiki~~~

eh, pandai lu buat pantun! kalo mak gua tak bagi olang, lu sikalang sudah jadi saudara rapat gua lor!

2/28/2007 01:26:00 pm  
Blogger 碧绿荷塘 said...

Gua bukan pura-pura tau, gua kata lu tak berani paparkan foto sekarang kerana lu takut gua orang kata 小時了了,大未必佳。
Alamak, jangan pukul gua.
Gua tak berani lagi.

3/01/2007 02:44:00 am  
Blogger Way said...

Wah, lu dua gadis memang jahat-loh! Kejap bawa gua naik kapal terbang, kejap tolak gua ke bawah cenuram!

Eh, 747, gua tak perasan pun gua sedang buat pantun. Aiya, maklumlah, kalo seseorang itu berbakat, bakatnya akan "tertonjol" tanpa sengaja, nak sembunyi pun tak boleh arh!

3/01/2007 02:59:00 am  
Blogger 呼吸的747 @ 747 is breathing said...

alumak, pusing-pusing puji sendiri pula^_^ tapi butul cakap lu-lah, lu memang ala bakat

3/01/2007 10:10:00 am  
Blogger Way said...

Lu pun memang baik hati...

3/02/2007 09:53:00 pm  

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home